Fietsverbinding Lennisheuvel-Boxtel
Lennisheuvel juni 2012
door Peter Manniën, voorzitter CROL
Tijdens besprekingen met de gemeente over het bestemmingsplan Ladonk kwam ook de fietsverbinding tussen Lennisheuvel en het centrum van Boxtel aan de orde. CROL heeft gepleit voor verleggen van het fietspad naar de andere kant van de straat Lennisheuvel. Met de ontsluiting van Vorst A komt het aantal kruisingen van het fietspad met autoverkeer op vier. Bovendien zal het oversteken van de Keulsebaan extra gevaarlijk worden als deze verdubbeld wordt. Uit onderzoek blijkt dat het (vracht)autoverkeer op de Keulsebaan ter plaatse van de rotonde Boseind twee keer zo groot is als het verkeer op de tegenoverliggende Industrieweg. Door het fietspad aan de andere kant te leggen worden ook de kruisingen met verkeer van en naar VION vermeden.
De gemeente staat vooralsnog op het standpunt het fietspad te laten liggen vanwege de ‘hoge’ kosten. CROL heeft echter aangegeven dat een deel van het fietspad aan de straat Lennisheuvel toch al aangepakt moet worden vanwege de ontsluiting van bedrijventerrein Vorst A. Hierbij loopt de weg vanaf de rotonde rechtdoor naar Vorst A, terwijl verkeer naar Lennisheuvel af moet slaan.
De rotonde moet t.z.t. op de schop om het toenemende verkeer over de Keulsebaan goed te kunnen verwerken Nu ligt er al een fietsverbinding aan de westzijde van de rotonde die hooguit verbreed moet worden. Het deel voorbij de rotonde kan meegenomen worden bij de komst van de bouwmarkt, waar nu autobedrijf Boseind is gevestigd. Al met al kunnen de kosten dus erg meevallen en dient de gemeente in de ogen van CROL voor veiligheid te kiezen: nu en in de toekomst.
vergroot tekening

Terug |